Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van patiënten na een bezoek aan de specialist de helft is vergeten van wat er besproken is. Sociale onderneming MedGezel traint medische coaches om patiënten te begeleiden voor, tijdens en na een bezoek aan hun specialist. Zo komt het plaatje van de patiënt als mens meer naar voren tijdens een consult. De afdeling reumatologie van het Bravis Ziekenhuis was een van de pioniers om een samenwerking met MedGezel en de medische coaches aan te gaan. Het project is beloond met de NIAZ Jaarprijs 2020.
Na een spannende finale is het project MedGezel op 23 juni 2020 uitgeroepen tot winnaar van de NIAZ Jaarprijs 2020! Een geweldig compliment voor de reumatologen van het Bravis ziekenhuis en Giliam Kuijpers, directeur van MedGezel. Naast landelijke roem en een certificaat winnen de prijswinnaars een cheque van 3000,=.
De patiënt als persoon, nu en in de toekomst
“De winnaar van de NIAZ Jaarprijs 2020 zorgt ervoor dat persoonsgerichte zorg niet alleen in de hoofden, maar ook in de harten van alle toekomstige dokters zit door hen op te leiden tot MedGezel. Samen beslissen door samen te luisteren,” zo luidt het jurycommentaar.
Bekijk hier de inzending waarmee MedGezel en de reumatologen een toelichting geven op het project.
Van harte gefeliciteerd!
De Nationale Vereniging ReumaZorg Nederland feliciteert de afdeling reumatologie van het Bravis Ziekenhuis en MedGezel van harte met dit behaalde resultaat. Wij blijven graag bij dit mooie project betrokken.
Over MedGezel
Oprichtster van MedGezel is kinderarts Giliam Kuijpers. “Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van patiënten na een bezoek aan de specialist de helft is vergeten en vaak nog meer. Dat is frustrerend voor iedereen. De artsen verspillen kostbare tijd omdat ze dingen meerdere keren moeten uitleggen en worden geconfronteerd met veel vragen achteraf en de patiënt is onzeker, kan naasten niet goed informeren of doet de verkeerde dingen. Een belangrijk aspect van het MedGezel-concept is tevens de leercurve van de toekomstige artsen. Het patiënten perspectief, compassie en empathie staan centraal in de opleiding en begeleiding van de medisch coaches. Het is de missie van MedGezel om zoveel mogelijk mensen te helpen in die stressvolle periode rond een ziekenhuis bezoek en om zoveel mogelijk artsen in spé op te leiden tot medisch coach.” Lees meer
Over de NIAZ jaarprijs
Het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ) ontwikkelt kwaliteitsnormen en toetst zorginstellingen hierop. Ieder jaar reiken zij de NIAZ jaarprijs uit voor innovatieve projecten waarin persoonsgerichte zorg centraal staat.