Reumatoïde artritis – omgaan met …

Wat kun je zelf doen?

Zorg voor genoeg lichaamsbeweging.
Sport minimaal 30 minuten per dag. Bewegen kan geen kwaad, ook als een gewricht ontstoken is. Wordt de pijn minder? Ga dan meer sporten. Dagelijks bewegen en oefenen is belangrijk om je gewrichten zo goed mogelijk te kunnen blijven gebruiken. Een gewricht met geoefende spieren eromheen verdraagt meer, doet minder pijn en is minder stijf. Als het bewegen niet goed lukt, kun je met warme kompressen de pijn en de stijfheid van de spieren verminderen.
Pas je bewegingsactiviteiten aan, als je ziekte verergert.
Het is ook belangrijk om de sportactiviteiten te verminderen, wanneer je ziekte erger wordt. Ga dan op low-impact bewegingsoefeningen over, zoals bijvoorbeeld je been rustig strekken, zodat je gewricht soepel blijft. Rust vaker uit, als een gewricht ontstoken is of wanneer je je vermoeid voelt.
Voorkom overbelasting van je kwetsbare gewrichten.
Een overbelasting van bijvoorbeeld je handgewricht zorgt er, door pijn en krachtverlies, voor dat je bijvoorbeeld een pot groenten niet meer kunt opendraaien.
Belast je gewrichten in de voor jouw meest comfortabele en stabiele lichaamshouding.
Verdeel je lichaamskrachten en gebruik bij activiteiten zoveel mogelijk je grote gewrichten in plaats van je kleine kwetsbare gewrichten.
Voorkom een piekbelasting op je gewrichten bij activiteiten.
Zorg dat je zwaar en licht werk en andere activiteiten met elkaar afwisselt.
Als je gewricht warm aanvoelt, kun je het afkoelen.
Leg een natte koude omslag of wat ijs in een theedoek op je gezwollen warme gewricht. Doe dat niet langer dan tien minuten per keer. Wikkel het ijs in een theedoek om te voorkomen dat je huid bevriest. Of gebruik een icepack, dat je bij een drogist kunt kopen.
Zorg voor rustpauzes.
Zorg voor genoeg rustpauzes tussen je activiteiten in of tijdens een belastende activiteit.
Vraag om hulp
Vraag om hulp, als je die nodig hebt.

Help mee