Veel mensen hebben gewrichtsklachten. Wanneer moet je hiermee naar de huisarts? En wanneer moet een huisarts doorverwijzen naar de reumatoloog? Zou een keuzehulp kunnen helpen? Deze vragen stonden centraal tijdens de themabijeenkomst voor patientpartners op zaterdag 5 oktober in Utrecht.
Mensen gaan niet meteen naar de huisarts wanneer ze last van gewrichtsklachten hebben. “Het gaat vast vanzelf weer over.” is vaak het motto. Wanneer mensen met hun aanhoudende klachten uiteindelijk wel naar de huisarts gaan, herkent de huisarts niet bij alle klachten meteen de eerste tekenen van reuma. Dit vertraagt vaak een doorverwijzing naar de reumatoloog, wat schadelijk is voor mensen die reuma blijken te hebben. Aan de andere kant zijn er ook onnodige doorverwijzingen naar de reumatoloog; 1 op de 5 mensen blijkt naar een doorverwijzing uiteindelijk reuma te hebben. Kan dat proces van doorverwijzen niet wat accurater?
Onderzoek naar betere samenwerking 1ste en 2de lijn
Elke van Delft gaat in haar promotietraject bij het Maasstad Ziekenhuis op zoek naar verbetermogelijkheden. Haar JOINT referral onderzoek richt zich op een betere samenwerking tussen de 1ste en de 2de lijns-zorg binnen de reumatologie.
Digitale keuzehulp bij eerste klachten
Elke richt zich op het onderzoeken van de effectiviteit van een keuzehulp die zowel patiënten als huisartsen kunnen gebruiken om zo een inschatting te maken of bepaalde klachten wellicht de eerste tekenen van reuma zouden kunnen zijn.
Focusgroep
Tijdens de themabijeenkomst op 5 oktober gingen de patientpartners onder leiding van Elke van Delft het gesprek met elkaar aan in een focusgroep. Het gesprek ging in op verschillende aspecten van het inzetten van een keuzehulp bij de eerste klachten van reuma:
- Validiteit keuzehulp
Is het überhaupt mogelijk om een valide keuzehulp te maken voor de eerste klachten bij alle vormen van reuma? Wat doe je met eerste klachten die minder bekend zijn, maar wel met reuma te maken hebben? Bijvoorbeeld: last van kriebel in je oor als uiting van Artritis Psoriatica of diarree of pijn in je bil als eerst klacht bij Axiale SpA? Er zijn altijd blinde vlekken van klachten die niet in de vragenlijst terugkomen. Ook kunnen klachten op het moment van invullen van de vragenlijst niet aanwezig zijn. En hoe zorg je ervoor dat huisartsen en reumatologen de keuzehulp vertrouwen?
- Aantal en lengte van de keuzehulpen
Moeten er niet twee soorten keuzehulpen voor ‘eerste klachten’ komen: één in te vullen door mensen die op internet de mogelijke betekenis van hun eerste klachten uitpluizen en één in te vullen door de huisarts en de patiënt die met eerste klachten op het spreekuur komt? Moet de vragenlijst op internet heel kort zijn? Of is het mogelijk om de vragenlijst ook langer te maken, al naar gelang de antwoorden die je in de vragenlijst geeft?
- Vindbaarheid
Hoe zorg je ervoor dat de vragenlijst ook gevonden wordt? Kunnen online fora zoals Thuisarts.nl hierin een rol spelen? Kan de huisarts-assistente al naar de vragenlijst verwijzen bij de eerste klachten? En hoe zorg je ervoor dat de vragenlijst (of een website waar deze vragenlijst op staat) als eerste in de Google ranglijst naar boven komt wanneer mensen bepaalde ‘eerste klachten’ intikken op Google?
Van input naar implementatie
De input uit beide focusgroepen wordt meegenomen bij het maken van de uiteindelijke keuzehulp(en). ReumaZorg Nederland blijft graag betrokken bij het verdere proces van ontwikkeling en implementatie. “Van patiënten wordt steeds meer eigen regie en mondigheid verwacht om samen met je zorgverlener te kunnen beslissen over je gezondheid.” vertelt een patientpartner tijdens de bijeenkomst. “Deze keuzehulp bij ‘eerste klachten’ empowered mensen om hierover het gesprek met hun zorgverlener aan te gaan.”