Osteoporose – supplementen

Wat kun je zelf doen?
Je moet er eerst voor zorgen dat je een normaal gezond eetpatroon volgt met voldoende mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels in je voedsel. Kijk daarvoor op http://www.voedingscentrum.nl

Voedingssupplementen
Als je toch een tekort aan calcium en vitamine D hebt, dan kan je arts hiervoor voedingssupplementen voorschrijven. Zowel calcium als vitamine D zijn verkrijgbaar als voedingssupplementen.

Vitamine D en calcium
De combinatie van vitamine D en calcium zorgt voor sterkere botten en een grotere botdichtheid.
Vitamine D
Vitamine D zorgt ervoor dat je lichaam voldoende calcium uit je darmen opneemt of uit calciumpillen die je extra inneemt. De hoeveelheid vitamine D in je lichaam neemt toe als gevolg van zonlicht op je huid. Als je niet vaak in de open lucht bent, als er geen zon is of als je altijd bedekt bent (met een hoofddoek of hoed), kan je arts beslissen om extra vitamine D voor te schrijven. In de winter ontstaat daarom gemakkelijk een tekort aan vitamine D. In voeding zoals vette zeevis (haring, makreel, zalm), margarine en boter zit ook vitamine D, maar dit is veelal onvoldoende. Vitamine D als voedingssupplement is daarom in de winter vaak nodig. De normale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bij osteoporose is 800 IE daags (IE staat voor de maat Internationale Eenheden).
Calcium
Calcium zorgt voor sterke en gezonde botten met de aanmaak van botmassa. De geadviseerde hoeveelheid calcium is 1000-1200 mg (milligram) per dag, dit zijn ongeveer 4 zuivelproducten per dag (zoals een plak kaas, schaaltje yoghurt of beker melk). Andere voedingsmiddelen waar calcium in zit, zijn onder andere groene bladgroenten, broccoli en noten. Daarnaast zijn er verschillende producten verkrijgbaar, waar extra calcium aan toegevoegd is.