Meer aandacht voor de medicijnproblemen van patiënten
Geneesmiddelen zijn belangrijk in de behandeling van reuma. Toch kunnen ze ook negatieve gevolgen voor je gezondheid opleveren zoals bijwerkingen. Mensen vinden het vaak lastig om deze medicijnproblemen met hun arts of apotheker te bespreken. En doen ze dat wel, dan worden ze vaak niet gehoord. Daarom moeten zorgverleners meer aandacht hebben voor de medicijnproblemen van hun patiënten. En meer tijd vrijmaken tijdens hun consult om zaken als therapietrouw te bespreken. Dit is een conclusie uit het proefschrift van Victor Huiskes.
Medicijnproblemen benoemen
Patiënten benoemen niet altijd de problemen die zij ervaren met hun geneesmiddelen. Als de patiënt deze problemen wél benoemt, gaat de zorgverlener daar in 1 op de 5 gevallen niet op in. Ook blijkt uit het onderzoek dat zorgverleners niet veel vragen naar de ervaringen van patiënten met hun geneesmiddelen. “Het was eerder een bevestiging van wat we al vermoedden.” vertelt Huiskes. “Met de huidige inrichting van de zorg sluit het moment dat een consult plaatsvindt niet aan bij het moment dat de problemen ontstaan. Ook biedt het consult te weinig ruimte om alles te bespreken.”
Interactie tussen patiënt en zorgverlener
Toch is het bespreken van deze medicijnproblemen wel belangrijk. Ze komen eerder boven tafel en kunnen worden opgelost. “Mensen maken zich zorgen over bijwerkingen op de lange termijn of zien het nut van hun medicatie onvoldoende in. Dat kan leiden tot therapieontrouw. Als een zorgverlener dat niet tijdig signaleert, kunnen de problemen nog veel groter worden voor de patiënt.”
Continue begeleiding in gebruik geneesmiddelen
Ook is het belangrijk dat je als patiënt een continue begeleiding kan krijgen bij het gebruiken van je geneesmiddelen. Dus niet alleen tijdens je afspraak. Zo weet je beter waarom maar ook wanneer en hoe je je medicatie het beste kunt innemen. Ook dit zorgt voor minder medicatieproblemen.
Rol van zorg op afstand
Digitale zorg op afstand kan hierin ondersteunen. Denk daarbij aan een app of beeldbellen met je reumaverpleegkundige. Of een digitale assistent aan wie je online vragen kunt stellen. “Allemaal makkelijke, laagdrempelige manieren voor patiënten om een medicijnprobleem zelf op te kunnen lossen of om snel een kwestie voor te leggen aan een zorgverlener.” Een app kan ook zelf op belangrijke momenten van het medicatiegebruik informatie naar jouw als patiënt sturen. Na twee weken kunnen bijvoorbeeld bepaalde bijwerkingen optreden. Dan ontvang je op dat moment informatie over hoe daarmee om te gaan.
Meer weten
Victor Huiskes promoveerde op 1 juli met zijn proefschrift: ‘It takes two. The synergistic role of patients and healthcare providers in reducing drug-related problems.’ Wil je er meer over teruglezen? Bekijk dan ook: