Maak jouw reuma zichtbaar!
In Nederland hebben ruim 2 miljoen mensen een vorm reuma. En tegenwoordig is het lang niet altijd zichtbaar dat iemand reuma heeft. Om deze veelal ‘onzichtbare’ ziekte een ‘gezicht’ te geven richt de campagne van de Nationale Vereniging ReumaZorg Nederland (RZN) zich op ‘Maak jouw reuma zichtbaar!’ tijdens Wereldreumadag op woensdag 12 oktober 2022.
Filmpjes van RZN op televisie en social media
In de week van zaterdag 8 tot en met vrijdag 14 oktober zendt Socutera op NPO 1, 2 en 3 dagelijks een filmpje van ReumaZorg Nederland (RZN) uit over de impact van reuma op het dagelijks leven. Deze filmpjes geven een kort inkijkje in de problemen waar mensen met reuma dagelijks mee worstelen. Tijdens Wereldreumadag zie je deze filmpjes ook op onze website en social mediakanalen terug. De geplande uitzendtijden van de spot van RZN op televisie zijn:
Za 8 okt 17.52 uur NPO 1
Za 8 okt 20.22 uur NPO 3
Zo 9 okt 16.53 uur NPO 2
Wo 12 okt 16.56 uur NPO 1
Do 13 okt 13.22 uur NPO 2
Houd er rekening mee dat de planning van deze uitzendingen door NPO altijd kan worden aangepast. Daarnaast wordt gedurende de uitzendweek gemiddeld zes keer een korte versie van het filmpje van RZN uitgezonden. De uitzendtijden van deze korte spots worden door NPO zelf ingepland, afhankelijk van waar er ruimte valt.
Meerwaarde als patientpartner
Je kunt ook zelf meehelpen om reuma zichtbaar te maken. Word patientpartner of patient advocate en sluit je aan bij ons netwerk van ervaringsdeskundigen. Als landelijke patiëntenorganisatie werken wij aan een actieve betrokkenheid van mensen met reuma in projecten over reuma. Meedenken vanuit ervaring helpt onderzoekers en beleidsmakers om een beter beeld te krijgen van de problemen, waar je met reuma tegenaan loopt. Zo ligt de focus in onderzoek, voorlichting, beleid en geneesmiddelenontwikkeling op wat er écht toe doet bij reuma.
Laat je inspireren door andere patientpartners en -advocates
Maar wat betekent het eigenlijk als je je ervaring inzet in projecten over reuma? Wat maakt dit werk leuk? En waarom zou je het doen? We kunnen er een hoop over vertellen. Beter is het als je uit de eerste hand hoort hoe het is om patientpartner of patient advocate te zijn. Daarom delen vanaf volgende week verschillende ervaringsdeskundigen uit ons netwerk hun verhaal. Je kunt ze lezen via onze website en onze social media kanalen. Laat je inspireren!
Meer informatie over ons netwerk van ervaringsdeskundigen?
Wil jij jouw ervaring ook delen en zo ook jouw reuma zichtbaar maken? Kijk dan op onze website bij deel jouw ervaring en word patientpartner of patiënt advocate. Je kunt ons ook altijd vrijblijvend mailen voor meer informatie via [email protected].
#Time2Research
Met onze ‘Maak jouw reuma zichtbaar’ campagne sluit RZN zich aan bij de campagne #Time2Research. Dit is een campagne van EULAR-PARE: het Europese netwerk van landelijke reumapatiëntenorganisaties. RZN is namens Nederland lid van EULAR-PARE. De campagne benadrukt het belang van de stem van de ervaringsdeskundige in onderzoek naar reuma. Met de campagne hopen we meer mensen met reuma enthousiast te maken voor dit belangrijke werk.