Keuzehulpen helpen patiënten en zorgverleners om samen een keuze te maken voor een behandeling die het beste bij de patiënt past. Toch worden keuzehulpen niet altijd gebruikt. Waarom niet? Samen met de Patiëntenfederatie Nederland en vier andere patiëntenorganisaties ging ReumaZorg Nederland op zoek naar het antwoord. In het onderzoeksrapport ‘Het gebruik van keuzehulpen, motieven, kansen en drempels bij zorgverleners’ is te lezen hoe verschillende keuzehulpen in de praktijk worden gebruikt. Het rapport bevat ook praktische aanbevelingen voor ziekenhuizen, patiëntenorganisaties en ontwikkelaars om het gebruik van keuzehulpen te stimuleren.
Implementatie vraagt veel meer aandacht
Uit het onderzoek blijkt met name dat de implementatie van een keuzehulp in de spreekkamer veel meer aandacht nodig heeft. Een keuzehulp is meer dan folder of brochure die na afloop van een bezoek bij een zorgverlener aan een patiënt wordt meegegeven. Het is een hulpmiddel om als zorgverlener en patiënt samen het gesprek aan te gaan over de best passende zorg of behandeling. Daar waar de keuzehulp nu nog vooral als nuttig voorlichtingsinstrument wordt gezien, wordt het dan een instrument om de dialoog te versterken tussen patiënt en zorgverlener.
Team effort
‘Samen Beslissen’ is veel meer dan alleen een gesprek tussen een zorgverlener en een patiënt. Samen beslissen is een team-effort. Alle zorgverleners die direct betrokken zijn bij de zorg aan een patiënt hebben een rol in dat ‘samen beslissen’; vanaf het moment dat iemand contact opneemt voor een afspraak met een zorgverlener tot het moment dat deze persoon langs te balie loopt om weer huiswaarts te keren.
Het gebruiken van een keuzehulp start bij de ambitie van een afdeling om werk te maken van ‘Samen Beslissen’. Daarbij is het belangrijk dat de afdeling stil staat bij wat ‘Samen Beslissen’ precies inhoudt en wat dit vraagt van de organisatie van zorg (zoals de organisatie van spreekuren, onderlinge taakverdeling, instrumenten, etc.) en de zorgverleners (zoals aan houding en vaardigheden). Als ‘Samen Beslissen’ verankerd is in de manier van werken op een afdeling, dan past het gebruik van een keuzehulp veel vanzelfsprekender in de manier van werken.
Niet vanzelf
Dit onderzoek heeft laten zien dat een afdelingsbrede implementatie van een keuzehulp niet vanzelf gaat wanneer er een nieuwe keuzehulp op de markt komt. Specialisten vervullen vaak een sleutelrol bij de introductie; zij ‘ontdekken’ de keuzehulp en gaan er zelf mee aan de slag in hun spreekkamer. Het ontbreekt hen vaak aan focus en tijd om de keuzehulp afdelingsbreed te introduceren als onderdeel van ‘Samen Beslissen’. Investeren in een tijdelijke kartrekker voor het introduceren van een nieuwe keuzehulp op de afdeling, kan hier een goede oplossing zijn.
Meer informatie
Lees ook het rapport voor meer informatie ‘Het gebruik van keuzehulpen, motieven, kansen en drempels bij zorgverleners’.
Meer informatie en tips over ‘Samen beslissen’? Klik hier.
Meer informatie en tips over het gebruik van de ‘Consultkaarten voor Artrose aan de knie en heup’? Klik https://reumazorgnederland.nl/samen-beslissen-consultkaarten/ en https://reumazorgnederland.nl/consultkaarten-in-beeld/