Jongeren betrekken bij je organisatie

Je zoekt jongere vrijwilligers voor je patiëntenorganisatie, maar waarom eigenlijk? En waarom zou een jongere het leuk vinden om dat kleine beetje vrije tijd als vrijwilliger te willen besteden aan jouw projecten? Op dinsdag 26 september stonden deze vragen centraal tijdens een leerzame maar ook gezellige bijeenkomst waaraan verschillende patiëntenorganisaties via PGO-Support deelnamen. Ook ReumaZorg Nederland sloot aan.

‘Jongeren betrekken bij je organisatie’ is een thema dat leeft bij veel patiëntenorganisaties. Dat blijkt wel uit het grote aantal deelnemers aan de bijeenkomst in De Moestuin in Utrecht. Veel organisaties zijn op zoek naar tips en tricks om jongeren te motiveren om vrijwilliger te worden.

De bijeenkomst start met een presentatie van Scouting Nederland. Hoe betrekken zij jongeren op een leuke manier bij hun dagelijks beleid en bestuur?

Scouting Nederland
Scouting Nederland zet zich in om kinderen en jongvolwassenen sportieve buitenactiviteiten te bieden die hen zelfstandiger maken. Hutten bouwen, vuurtjes stoken en overleven in de wildernis; in 90% van de gemeenten krijgen kinderen via de Scouting de kans om hier lekker mee aan de slag te gaan. Ondanks de duizenden vrijwilligers die Scouting Nederland rijk is, (waarvan 25% onder de 25 jaar) bleek het bestuur van de organisatie voornamelijk te bestaan uit mensen boven de 40 jaar. Dit wilde Scouting Nederland doorbreken.

Heidag vanuit 46 regio’s
Het bestuur organiseerde een groot ‘heidag’ event in Papendal en nodigde daarvoor honderden scout-vrijwilligers uit afkomstig uit 46 regio’s in Nederland. Ieder van hen werd gevraagd een ouder en een jonger iemand uit hun lokale club mee te nemen naar het landelijke event.

Mobiele interactie, Speed-daten en Stickers plakken
Tijdens het event werd op een leuke manier een nieuw beleidsplan gemaakt. Er werd in kleine groepen overlegd om belangrijke thema’s boven water te krijgen. Speciale moderators leidden de tafeldiscussies zodat zowel jong als oud maar ook druk als rustig zich veilig voelden om hun mening te geven. Opmerkingen konden per mobiel direct met de andere aanwezigen worden gedeeld op het centrale scherm. Daarna werd ge-speed-date over deze thema’s. Alle thema’s en uitwerkingen kregen een plek op tientallen digitale schermen. Met stickers kon ieder een stem uitbrengen op de belangrijkste thema’s voor het beleidsplan.

Van beleidsplan naar kampvuursessie 
Het beleidsplan verdween daarna niet in een boekenkast. Het werd vertaald in een levendig verhaal dat de aanwezigen van het event tijdens kampvuursessies konden teruggeven aan de scouts van hun eigen lokale clubs. Ook werd het project Scouting Talent opgestart waarin scouts onder de 25 jaar de mogelijkheid krijgen om op bestuurlijk niveau mee te draaien bij Scouting Nederland. Een mooie manier om bestuurservaring op te doen, te netwerken en ook om naar het buitenland te gaan.

Nieuwe flow van ideeën
Het resultaat van deze werkwijze? Meer inbreng van nieuwe ideeën, meer lef in de activiteiten die worden bedacht en meer energie voor de oudere bestuurders die zich ineens weer beseffen waarom ze vroeger ooit lid waren geworden.

Jongeren binden aan je organisatie: waarom en hoe?
De inspirerende woorden van Scouting Nederland zijn aanleiding voor de deelnemende patiëntenorganisaties om aan de slag te gaan met hun jongerenvraagstuk. Waarom wil ik jongeren betrekken bij mijn organisatie? Waarom zou een jongere het leuk vinden om bij onze organisatie aan de slag te gaan? Ook wordt er gebrainstormd over 4 thema’s die bepalend zijn voor het structureel kunnen binden van jongeren aan je organisatie.

Hoe kan je als organisatie werk maken van deze thema’s?

1.      Zichtbaarheid organisatie

  • Organiseer een ludieke activiteit op een bestaand jongerenfestival
  • Minder tekst, meer beeld. Zet jonge floggers en bloggers in.

2.      Positief Imago

  • Positieve, vlotte benamingen voor activiteiten:
    • Geen Astma bijeenkomst maar #Happy Lungs meeting
    • Geen Lotgenotencontact maar Deelgenotencontact
  • Laat jongeren hun verhaal delen; floggen en bloggen.

3.      Concrete Projecten

  • Korte vacature-omschrijvingen
  • Persoonlijke werving; ook bij jongeren
  • Vacature omschrijving gericht op concrete projecten
  • Nadruk op dat wat vrijwilligerswerk oplevert

4.      Samenwerking met andere organisaties

  • Een meet en greet diner tussen jongere bestuursleden van verschillende organisaties
  • Een sporttoernooi waar patiëntenorganisatie-teams elkaar op een sportieve manier uitdagen.

5.      Generatiekloof

  • Werken met het buddy systeem in het bestuur:
    jongeren en ouderen leren van elkaar
  • Jong en oud werken samen aan een event.

Comments are closed.