Jicht – omgaan met …..

Wat kun je zelf doen?
Jicht beïnvloedt je kwaliteit van leven. Maar veranderingen in je levensstijl kunnen het gemakkelijker maken om je ziekte te behandelen en je kwaliteit van leven te verbeteren. Je bereikt dit door een gezonde levensstijl en je behandeling te volgen.

Wat doe je niet?
drink geen bier met of zonder alcohol, alcohol en koolzuurhoudende dranken (frisdrank) en vruchtensappen met fructose. Alcohol zorgt voor meer aanmaak van urinezuur in je lever en vermindert de uitscheiding van urinezuur door de nieren. In bier, ook alcoholvrij bier, zit veel purine. Drink geen alcohol of als je toch wilt drinken niet meer dan 1 glas per dag. Fructose zit bijvoorbeeld in suikerhoudende frisdranken, koek, sinaasappelsap of snoep. Gebruik light frisdranken en producten zonder suiker, honing of fructose met bijvoorbeeld zoetstof. Urinezuur is een bijproduct bij de afbraak van fructose. Ook in honing zit veel fructose. Maar hoewel fruit ook fructose bevat, kun je met jicht wel prima 200 gram fruit per dag eten.

Wat doe je zo weinig mogelijk?
eet zo weinig mogelijk rood vlees, vette vis, garnalen, kreeft, orgaanvlees en wild. Dit is purinerijke voeding. De meeste purines in je voeding hebben geen effect op het urinezuurgehalte in je bloed. Toch zijn er een aantal voedingsmiddelen, die het urinezuurgehalte wel laten stijgen. Het gaat om spiervlees van met name rood vlees (rund, varken en lam) en orgaanvlees. Vis (behalve vette zeevis, zoals paling en makreel), garnalen en kreeft zorgen ook voor een stijging van het urinezuur. Eet hiervan dus geen grote hoeveelheden.

Wat doe je wel?
• drink wel 2 tot 3 liter water en thee en koffie zonder suiker per dag. Dat spoelt het urinezuur door in je nieren en zorgt voor meer plassen. Doordat er meer urine ontstaat als je meer drinkt, voeren je nieren het urinezuur sneller af. Verdeel je drinkmomenten goed over de dag en avond. Er is geen reden om koffie te laten staan. Koffiedrinken verlaagt mogelijk zelfs het risico op jicht. Ook thee kun je gewoon drinken als je jicht hebt.
• gebruik wel magere zuivelproducten. Magere zuivelproducten kunnen mogelijk het risico op jicht verminderen, omdat de uitscheiding van urinezuur wordt bevorderd. Sommige eiwitten in zuivelproducten zorgen voor meer uitscheiding van urinezuur.
• eten van fruit en zoete kersen. Hoewel fruit ook fructose bevat, kun je met jicht prima 200 gram fruit per dag eten. Het eten van zoete kersen zorgt ook voor meer uitscheiding van urinezuur.
• het bereiken of behouden van een gezond gewicht. Als je overgewicht hebt, helpt het om af te vallen. Een gewichtsverlies van 5 tot 10% zorgt er al voor, dat je minder urinezuur aanmaakt. Maar val niet te snel af, want daardoor stijgt het urinezuurgehalte in je lichaam juist weer. Een goede richtlijn is om 0,5 tot 1 kilo per week af te vallen. Vraag om een doorverwijzing naar een diëtist voor een verantwoord voedingspatroon.
• beweeg iedere dag. Sporten als zwemmen, fietsen of wandelen zijn goede manieren om in beweging te blijven en je conditie op peil te houden.
• eet gevarieerd. Kijk op www.voedingscentrum.nl

Wat doe je bij een acute jichtaanval?
• stop niet met je behandeling met medicijnen.
• koel je ontstoken gewricht een paar keer per dag met een ijspakking, niet langer als 10 minuten per keer.
• laat je ontstoken gewricht rusten en voorkom overbelasting door te veel bewegen.
• drink voldoende water of thee.
• bel je (huis)arts/reumatoloog, zodat deze een extra pijnstiller en/of ontstekingsremmer kan voorschrijven.

Help mee