Hogere therapietrouw dankzij jaargesprek met de apotheker
Het leveren van medicijnen aan mensen die chronisch ziek zijn, gebeurt steeds vaker geautomatiseerd. Daardoor neemt het contact met de apotheker af. Mede hierdoor gebruiken veel mensen hun medicatie niet altijd consequent. De schade als gevolg daarvan kan oplopen tot meer dan een miljard euro per jaar. Een jaarlijks gesprek met de apotheker biedt hiervoor mogelijk een oplossing. Dat biedt hoop voor de toekomst, want verantwoord omgaan met je medicijnen is erg belangrijk. Daarom is het binnenkort, op 9 januari, de Dag van verantwoord medicijngebruik.
Steeds meer geautomatiseerde zorg
Mensen met een chronische ziekte slikken vaak langdurig medicijnen. Dat geldt ook voor veel mensen met reuma. Tegenwoordig ontvangen veel mensen die medicijnen door geautomatiseerde leveringen aan huis. Dat zorgt ervoor dat zij (bijna) niet meer naar de apotheek toe gaan. Dat is natuurlijk efficiënt, maar het persoonlijke contact tussen apotheker en patiënt neemt daardoor sterk af. Dat zorgt ervoor dat de apotheker minder toezicht heeft op het medicijngebruik van patiënten. Daarom zijn er nieuwe manieren nodig om dit contact weer te versterken en de farmaceutische zorg te optimaliseren.
Minder toezicht – uitdaging voor apothekers
Mark Slager, apotheker in Amersfoort, merkt ook dat het persoonlijke contact met langdurige medicijngebruikers is afgenomen. Slager: “We hadden al langer de wens om het contact met chronische patiënten aan te halen.” Soms komen de mensen wel nog in de apotheek aan de balie. Maar vaak hebben apothekers dan niet genoeg tijd om uitgebreid in gesprek te gaan over het medicijngebruik. De efficiëntie van de automatisering van medicijnlevering heeft dus een keerzijde die een uitdaging vormt voor de apotheker.
Jaargesprek met de apotheekassistent
Samen met twee andere apotheken in Amersfoort, doet Mark Slager enthousiast mee aan een pilot. Daarbij nodigen de apotheken alle patiënten die langdurig medicijnen gebruiken ieder jaar uit voor een gesprek. Het doel daarvan is om het contact met de patiënten te versterken. Apotheekassistenten voeren deze gesprekken met patiënten. Zij hebben daarover niet geleerd in hun opleiding en volgen daarom een speciale training. Ook wissen de assistenten ervaringen uit om met en van elkaar te leren. De assistenten beschouwen de jaargesprekken als een verrijking van hun werk. De gesprekken gaan verder dan alleen het bespreken van de medicatie en problemen die daarbij komen kijken. Tijdens zo’n gesprek komen ook andere thema’s, zoals eenzaamheid, slechte gewoontes en valpreventie aan bod.
Vertrouwensband tussen apotheker en patiënt
Dankzij de jaargesprekken ontstaat er vaak een vertrouwensband tussen de apotheek en de patiënt. Of de vertrouwensband groeit weer nadat deze door verminderd contact was afgezwakt. Deze vertrouwensband speelt een belangrijke rol, bijvoorbeeld wanneer patiënten door leveringsproblemen moeten overstappen op een ander merk medicijnen. Volgens Slager praten patiënten makkelijker met de apotheekassistent dan met hun huisarts. Niet alleen over medicijnen, maar ook over bijvoorbeeld eenzaamheid en leefstijl. Naar aanleiding daarvan brengen apothekers 1 op de 5 patiënten na het gesprek in contact met andere hulpverleners.
Verbeterde therapietrouw
Tot nu toe heeft de pilot veelbelovende resultaten opgeleverd. Mensen die deelnamen aan de jaargesprekken scoren 20% hoger op therapietrouw dan voorheen. De jaargesprekken zorgen er dus voor dat mensen hun medicijnen consequenter slikken. Ook krijgen ze volgens Mark Slager meer regie over hun eigen medicijngebruik. Ze beoordelen het jaargesprek gemiddeld dan ook met een 8,3. Problemen met de medicatie komen dankzij het gesprek ook sneller aan het licht. Zo kan de apotheker sneller handelen wanneer medicatie bijvoorbeeld niet goed aanslaat. Het jaargesprek met de apotheek biedt dus hoop voor een succesvolle toekomst, waarin de connectie tussen apotheker en patiënt centraal staat.
Meer lezen?
- Trouwer slikken dankzij jaargesprek apotheek – De Juiste Zorg op de Juiste Plek
- Waarom is een goede therapietrouw belangrijk? – Nationale Vereniging ReumaZorg Nederland
- In één oogopslag inzicht in je medicijnen – Nationale Vereniging ReumaZorg Nederland
- Terugblik webinar ‘Reuma en de meerwaarde van de apotheker’ – Nationale Vereniging ReumaZorg Nederland