Grotere rol apotheker door meer zichtbaarheid
Veel mensen zien de apotheker als specialist op het gebied van geneesmiddelen. Toch is de apotheker voor veel mensen geen centraal aanspreekpunt voor vragen over het gebruik van medicijnen. Een betere zichtbaarheid kan de zorgverlenersrol van de apotheker vergroten. Het Nivel en SIR onderzochten het beeld dat burgers hebben van de medicijnzorg en de rol van de apotheker hierin.
Het onderzoek
Het Nivel en SIR voerden een literatuurstudie uit in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Daarvoor hebben zij alle publicaties vanaf 2015 bekeken die het perspectief van de burger op de rol van de apotheker uitlichten. Het onderzoek biedt daarmee een overzicht van de behoeften en wensen van burgers. Later dit jaar wil het ministerie een toekomstvisie naar buiten brengen over de extramurale farmaceutische zorg (EFZ). De EFZ gaat over geneesmiddelen die op recept van een arts te krijgen zijn bij de apotheek. Ook voor die toekomstvisie levert het literatuuronderzoek relevante inbreng voor het Ministerie van VWS.
De vertrouwensband met de apotheker versterken
Om de rol van de apotheker te vergroten, is het volgens de burger belangrijk dat zij een sterkere vertrouwensband opbouwen met de apotheker. De apotheker is namelijk een expert op het gebied van geneesmiddelen. Een vertrouwensband met een apotheekmedewerker is minder vanzelfsprekend dan een vertrouwensband met de huisarts. Bovendien is de meerwaarde van het apothekersteam niet altijd duidelijk. Burgers zien dan ook een belangrijke rol voor de apotheker in zorg en begeleiding. De vertrouwensband kan sterker worden door de apotheker zichtbaarder te maken en de rol van de apotheker te verduidelijken.
De rol van de apotheker uitbreiden
De apotheek is weliswaar laagdrempelig om te bezoeken, maar de rol van de apotheker is nog wat beperkt. Dit komt omdat burgers vaak niet helemaal op de hoogte zijn van wat de apotheek hen precies kan bieden. Hoewel burgers positief zijn over gesprekken met de apotheker over bijvoorbeeld medicatiebeoordeling, is er ruimte voor verbetering. Zo kan de apotheker een grotere rol spelen op het gebied van preventie. Daaronder valt bijvoorbeeld het verminderen en stoppen van medicatie. Ook kan de apotheker actiever zijn op het gebied van leefstijladvies.
Samenwerking tussen de huisarts en apotheker verbeteren
Op dit moment zien burgers de huisarts als de coördinator van de medicatie-zorg. Er is ook waardering voor de begeleiding vanuit het apotheekteam. Wanneer de apotheker taken overneemt van de huisarts, moeten zij allebei uitstralen achter die beslissing te staan. De burger moet erop kunnen vertrouwen dat de huisarts en apotheker (digitaal) met elkaar overleggen. Het apotheekteam zou in de toekomst meer zorg kunnen verlenen. Jaargesprekken of controletelefoontjes na het starten met nieuwe medicatie of na ziekenhuisopname zorgen voor meer waardering van de apotheker. Het apotheekteam kan mogelijk enkele taken van de huisarts overnemen. Op die manier kan de rol van de apotheker in de farmaceutische zorg groter worden.
Logistiek rondom apotheek anders organiseren
Tot slot kan de apotheker een belangrijkere rol gaan spelen door de logistiek anders te organiseren. Met name voor mensen die weinig zorg nodig hebben zou de logistiek anders en beter kunnen. Zo doet de medicijnkluis het goed en vinden burgers digitale mogelijkheden, zoals online afspraken maken en medicatie bestellen, erg gebruiksvriendelijk. De apotheek moet wel de centrale plaats blijven voor het leveren van medicatie. Door burgers in dit proces te betrekken, kunnen zij hun wensen en behoeften doorgeven. Daardoor kan de logistiek rondom de apotheker in de toekomst (nog) beter aan de behoeften van de burger voldoen.