EULAR – campagne Don’t delay, connect today
EULAR Campagne: ‘Don’t delay, connect today‘
De EULAR-campagne: ‘Don’t delay, connect today’ startte in 2017 en richt zich op ‘Vroege diagnose, toegang tot zorg, toegang tot werk, toegang tot onderzoek’ voor mensen met reuma.
Waarom deze campagne?
De campagne is gericht op het algemene publiek, artsen, gezondheidswerkers, ergotherapeuten, fysiotherapeuten, psychologen en beleidsmakers. Voor vele miljoenen mensen in Europa wordt de mogelijkheid om een goed leven te leiden ernstig beperkt door een chronische ziekte, zoals reuma. Er zijn meer dan 200 reumatische en musculoskeletale aandoeningen. Al deze ziekten kunnen slopende gevolgen hebben voor mensen met reuma, hun levens- en carrière vooruitzichten en de nationale gezondheidszorgstelsels in de landen, waarin ze wonen. Bij ongeveer 100 miljoen mensen in Europa is nu al een reumatische ziekte vastgesteld, maar er zijn naar schatting nog eens 100 miljoen mensen zonder diagnose.
EULAR Campagnes
De campagne ‘Don’t delay, connect today’ was in 2017 en 2018 gericht op een vroege diagnose van reuma en op toegang tot zorg.
De campagne ‘Don’t delay, connect today’ – ‘Time2Work‘ richtte zich in 2019-2021 op toegang tot werk, dus op het behouden van of het vinden van werk door mensen met reuma.
De campagne ‘Don’t delay, connect today’ – ‘Time2Research‘ richt zich in 2022-2023 op toegang tot onderzoek voor mensen met reuma. Het is belangrijk om een groter aantal mensen met reuma te motiveren om patientpartner of patient advocate te worden. Ze krijgen trainingen en worden begeleid bij hun deelname in (wetenschappelijk) onderzoek. Ook is hun inbreng in voorlichting belangrijk om andere mensen goed te informeren.