Digitale zorg voor iedereen
Steeds vaker vindt zorg digitaal plaats. Je volgt bijvoorbeeld een online videoconsult, vult een online vragenlijst in of hebt via een app contact met jouw zorgverlener. Maar dit is niet voor iedereen even gemakkelijk. Hoe help je mensen met beperkte digitale vaardigheden om toch gebruik te maken van deze online diensten? En welke kansen biedt samenwerking tussen bibliotheken en zorgorganisaties? Daarover ging het webinar Digitale zorg voor iedereen van Stichting Digisterker en BeterDichtbij op dinsdag 14 februari.
DigiVitaler – digitale zorg dichterbij
Het is belangrijk dat iedereen gebruik kan maken van digitale zorg, ook als mensen niet zo digitaal zelfverzekerd of vaardig zijn. Zo kan iedereen meedoen en de zorg krijgen die ze nodig hebben. Om mensen te leren op een zelfstandige en veilige manier gebruik te maken van digitale diensten heeft Stichting Digisterker educatieve programma’s ontwikkeld. Deze programma’s bestaan uit cursussen om te leren werken met de e-overheid, maar er zijn ook speciale cursussen voor jongeren. De cursus die in dit webinar centraal stond was het educatieve programma DigiVitaler – digitale zorg dichterbij.
In deze cursus kunnen mensen kennismaken met digitale zorg en leren ze om hier gebruik van te maken. Stichting Digisterker werkt voor het aanbieden van de cursus samen met openbare bibliotheken, die het lesmateriaal kunnen gebruiken. Zorgorganisaties uit de regio kunnen patiënten met beperkte digitale vaardigheden doorverwijzen naar de bibliotheek, om daar de cursus DigiVitaler te volgen.
Samenwerking tussen bibliotheek en ziekenhuis in de praktijk
Hoe zo’n samenwerking tussen een bibliotheek en een zorgorganisatie er in de praktijk uitziet, kwam in het webinar ook aan bod. Marian Lerchbaumer van Bibliotheek Kennemerwaard en Jacqueline de Vries van Noordwest Ziekenhuisgroep vertelden over de samenwerking die zij hebben opgezet. Marian vertelde hoe ziekenhuizen dé plek zijn om mensen te vinden die moeite hebben met digitale vaardigheden, omdat ze hier direct te maken hebben met de zorg. Maar voor een bibliotheek is het lastig om mensen in zorgorganisaties te bereiken. Daarom is doorverwijzing vanuit een ziekenhuis of huisarts naar het cursusaanbod van de bibliotheek essentieel. Jacqueline vertelde dat het ziekenhuis daarvoor verschillende communicatiemiddelen heeft ingezet, zoals de website en sociale media kanalen. Ook is het aanbod van de bibliotheek op wachtkamerschermen en in folders te zien en heeft er een kraam in het ziekenhuis gestaan over de cursus DigiVitaler.
Hoe ziet de cursus over digitale zorg eruit?
Als iemand zich wil aanmelden voor de cursus DigiVitaler bij de bibliotheek, is er eerst een intakegesprek. Daarmee wordt gekeken welk niveau van digitale vaardigheden die persoon heeft. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat iemand eerst nog een basiscursus over de computer bij de bibliotheek moet volgen, voordat hij aan de cursus over digitale zorgvaardigheden kan beginnen. De cursus DigiVitaler bestaat vervolgens uit zes bijeenkomsten en wordt zowel in groepjes als individueel aangeboden. In de bijeenkomsten behandelt de bibliotheek bijvoorbeeld een online patiëntenportaal en gezondheidsapps, maar ook websites als Thuisarts.nl. Mensen kunnen ook extra hulp krijgen door langs te gaan bij inloopspreekuren in de bibliotheek. De cursus is gratis en je hoeft geen lid te zijn va de bibliotheek om aan te sluiten.
BeterDichtbij
Tijdens het webinar vertelde Celine Hillenaar over het digitale communicatieplatform BeterDichtbij, dat mensen eenvoudig, laagdrempelig en veilig in contact brengt met hun eigen arts of zorgverlener. Je kunt via de app bijvoorbeeld een vraag stellen of online afspraken inplannen. Het communicatieplatform heeft een servicedesk om mensen te helpen bij problemen. Deze servicedesk kun je via verschillende kanalen bereiken, zoals telefoon en mail. De instructiematerialen voor het gebruik van BeterDichtbij zijn zo begrijpelijk mogelijk en op B1 niveau. Bovendien zijn ze visueel, zodat iemand via afbeeldingen snel kan begrijpen hoe de app werkt. Ook zijn de instructiematerialen in verschillende talen ontwikkeld. Zowel ziekenhuizen als andere zorgorganisaties, zoals revalidatiecentra of de huisarts, kunnen BeterDichtbij gebruiken. Zodra een organisatie de app gebruikt, kun je er als patiënt ook gebruik van maken.
Fysieke helpdesk ook belangrijk bij digitale zorg
Hoewel een online helpdesk zoals bij BeterDichtbij mensen kan helpen bij digitale zorg, blijft het belangrijk om mensen hier ook fysiek bij te helpen. Patricia de Kluis, Patiëntvoorlichter bij het Maasstad Ziekenhuis, vertelde daarom over de helpdesk van dit ziekenhuis. Bij de helpdesk kunnen patiënten terecht met al hun vragen over digitale vaardigheden. De helpdesk geeft bijvoorbeeld uitleg over DigiD, gezondheidsapps of het invullen van online vragenlijsten. Ook verwijst het ziekenhuis mensen door naar cursussen over digitale (zorg)vaardigheden in de bibliotheek. Een fysieke helpdesk kan mensen zo direct ondersteuning bieden op de locatie zelf, wat fijn is als je niet zo digitaal vaardig bent. Wel is het dan belangrijk dat de helpdesk op een centraal punt ligt en dat mensen weten van het bestaan. Alleen dan weten mensen met beperkte digitale vaardigheden je te vinden en kun je ze echt helpen.
Wil jij gebruikmaken van cursussen om digitaal vaardiger te worden?
Als je graag gebruik wilt maken van een cursus om digitaal vaardiger te worden in de zorg, kun je hiernaar vragen bij jouw bibliotheek of lokale zorgverlener, zoals het ziekenhuis of de huisarts. Zij kunnen je vertellen over de mogelijkheden in jouw regio.
Webinar terugkijken
Je kunt het webinar over Digitale zorg voor iedereen terugkijken via de website van BeterDichtbij.