DEARhealth voor meer gepersonaliseerde zorg en minder ziekenhuisbezoeken
Een online technologie die zorgverleners en mensen met een chronische ziekte ondersteunt. Dat is DEARhealth. De technologie brengt mensen met een chronische ziekte via een gepersonaliseerde app in contact met zorgverleners. En het ondersteunt zorgverleners bij de behandeling. De afdeling reumatologie van het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) houdt de komende tijd een pilot met de software van DEARhealth. Ze gaan bekijken of de software zorgt voor een verbetering van de zorg en de kwaliteit van leven van mensen met reumatoïde artritis.
Wat is DEARhealth?
DEARhealth biedt mensen met een chronische ziekte de mogelijkheid om via een app in contact te blijven met hun zorgverlener. Zo kun je jouw zorgverlener informeren als er iets in je gezondheidssituatie verandert. Ook zie je in de app bijvoorbeeld jouw geplande afspraken en uitslagen van laboratoriumonderzoeken. Daarnaast krijg je met de app inzicht in jouw zorgpad. Het zorgpad beschrijft de organisatie van de zorg voor een specifieke groep patiënten. Het laat bijvoorbeeld alle opeenvolgende stappen en beslismomenten zien, en wie welke zorgt levert op welk moment. Daardoor krijg je meer inzicht in jouw ziekteverloop en heb je altijd toegang tot informatie over jouw aandoening. Ook raak je zo meer betrokken bij je behandeling en behoud je controle.
Voor zorgverleners betekent DEARhealth dat ze altijd op de hoogte zijn van de gezondheidssituatie van hun patiënt. Als er iets in de gezondheidssituatie verandert, kunnen ze meteen actie ondernemen. Dit zou beter zijn voor de kwaliteit van leven van iemand met een chronische ziekte.
Ingrijpen wanneer nodig
De software van DEARhealth die het Medisch Centrum Leeuwarden gaat uittesten, richt een persoonlijk zorgpad in voor mensen met reumatoïde artritis (RA). Dit gebeurt op basis van iemands medische gegevens, resultaten van vragenlijsten, en bloedonderzoek. Deze vragenlijsten kun je via de app invullen. De software kan vervolgens de zorgverlener waarschuwen als de gezondheidssituatie verslechtert, of als te voorspellen is dat de situatie gaat verslechteren. Bijvoorbeeld als uit de gegevens blijkt dat er een opvlamming is van de reuma, of dat iemand daar risico op loopt. De zorgverlener kan dan op tijd aanpassingen maken in het zorgpad, bijvoorbeeld door een extra bloedonderzoek uit te voeren.
Beslisondersteuning
DEARhealth ondersteunt zorgverleners hierbij met een beslisondersteuning, die helpt om de meest passende zorg aan te bieden. De software geeft per persoon specifieke aanbevelingen. Wanneer uit de gegevens in DEARhealth blijkt dat het juist erg goed gaat met iemand, hoeft diegene minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Zo krijgt iedereen gepersonaliseerde zorg op maat.
Minder ziekenhuisbezoeken
Het Medisch Centrum Leeuwaren is benieuwd of gebruik van DEARhealth inderdaad tot betere en meer gepersonaliseerde zorg leidt. En of het zorgt voor minder opvlammingen bij mensen met RA. Bovendien zou gebruik van de software mogelijk zorgkosten kunnen verminderen, omdat mensen minder vaak naar het ziekenhuis hoeven te komen. Dit is niet alleen vanuit financieel oogpunt interessant, maar ook omdat zorgverleners in de toekomst mogelijk niet meer voor iedereen tijd hebben. Het aantal mensen met reuma neemt in de toekomst toe, maar het aantal zorgverleners zal niet in hetzelfde tempo toenemen. Met de app kunnen zorgverleners de zorg in de toekomst slimmer inrichten.
Uit het pilot-onderzoek moet blijken of DEARhealth inderdaad de gewenste resultaten geeft. Een onderzoeksgroep van 84 mensen met RA gaat daarom de software van DEARhealth gebruiken, terwijl een controlegroep van 84 mensen zorg krijgt zoals die nu wordt gegeven. Daarna kijken de onderzoekers wat het effect is van het gebruik van DEARhealth.