Communicatie voor patientenorganisaties

Novartis Patient Academy Communicatie voor Patientenorganisaties

Hoe krijg ik meer leden? Waar vind ik een vrijwilliger voor ons bestuur? Hoe maak ik mijn event beter bekend? Het zijn vragen waar heel wat patiëntenorganisaties mee worstelen. Vragen die staan of vallen met communicatie. De Novartis Patientacademy organiseerde op donderdag 13 september een leerzame workshop over ‘Communicatie en Media voor patiëntenorganisaties’. Wij delen graag een aantal tips.

Iedere patiëntenorganisatie heeft een doel voor ogen. Maar hoe bereik je dat en hoe moet je daarover communiceren? Communicatieadviseur en journaliste Maria Henneman maakte de deelnemers aan de patient-academy met praktische uitleg meer wegwijs in hoe zij effectief kunnen communiceren. Daarna was het aan de deelnemers om zelf aan de slag te gaan met een communicatie-uitdaging uit hun dagelijkse praktijk.

Graag delen wij een aantal tips aan de hand van een voorbeeld die wij als ReumaZorg Nederland tijdens de bijeenkomst hebben uitgewerkt:

Welk doel?
Het loont als je als patiëntenorganisatie vooraf richting geeft aan je communicatie inspanningen. Bedenk bij iedere uiting welk doel je voor ogen hebt. Wil je je leden bijvoorbeeld informeren of juist van iets overtuigen? Wil je een dialoog op gang brengen of hen aanzetten om samen actie te ondernemen? Zo willen wij als ReumaZorg Nederland bijvoorbeeld dat jongeren ervaren hoe het is om jong te zijn met reuma. Wij willen deze ‘gezonde’ jongeren een ervaring meegeven.

Voor wie en waarover?
Bij iedere communicatie uiting is het belangrijk duidelijk te hebben wie je boodschap moet lezen/horen/ervaren. Zo richt ReumaZorg Nederland zich in dit voorbeeld op jongeren die aanwezig zijn op festival X. Bepaal vervolgens wat je deze doelgroep wil meegeven en kruip in de huid van de ander. Zo willen wij jongeren in dit voorbeeld aansporen om tijdens festival X ook eens te ervaren hoe het is om reuma te hebben en de reuma-challenge te doen.

Gouden boodschap
Bedenk een gouden boodschap die blijft hangen. Zo bedachten wij in dit voorbeeld de volgende boodschap: ‘Kan jij reuma aan? Doe de challenge!’

Mogelijke reacties
Bedenk hoe mensen kunnen reageren op je boodschap (voor- en tegenstanders) en hoe je daar als organisatie weer op reageert. In ons voorbeeld vinden mensen met reuma het misschien stigmatiserend dat er voor hun aandoening een challenge is gemaakt. Deze mening zouden zij via social media kunnen delen. Daar moet je als organisatie op voorbereid zijn en op in kunnen spelen.

Leuk verpakt
Bedenk een leuke manier om je boodschap naar buiten te brengen. Zo kunnen wij in ons voorbeeld voorafgaand aan festival X alvast een filmpje maken van iemand die de challenge doet en die anderen uitdaagt de challenge ook te doen tijdens het festival. Het filmpje delen we met de social media # die voor het festival is gemaakt.

Timing en Meerdere kanalen
Bekijk wat de ideale timing zou zijn om je boodschap naar buiten te brengen en gebruik daarbij meerdere kanalen. Zo zouden wij in ons voorbeeld voorafgaand aan het festival X veel aandacht voor onze challenge kunnen genereren via een persbericht, onze digitale nieuwsbrief en via een filmpje op onze Facebook pagina. Op de dag van het festival kunnen we filmpjes van de challenge delen op onze Facebookpagina en de social media # gebruiken die voor het festival is gemaakt. Na afloop kunnen we een blog en flog over onze ervaringen delen via onze Facebookpagina en via onze digitale nieuwsbrief.

Ambassadeurs
Zorg voor ambassadeurs die kunnen helpen om je boodschap verder te verspreiden. Zo zouden onze facebook-leden onze berichtgeving over de challenge ook kunnen delen met hun Facebook vrienden.

Voor de camera
Tot slot, zorg ervoor dat je je boodschap ook kort, eenvoudig en krachtig voor de camera kunt overbrengen, bijvoorbeeld in een interview. Gebruik daarin korte, actieve en positieve zinnen. Gebruik spreektaal, aantrekkelijke voorbeelden en herhaal de hoofdboodschap. Ondersteun je woorden met lichaamstaal en vergeet niet de kracht van een beetje humor.