Bewegen met gewrichtsontstekingen

Regelmatig bewegen draagt bij aan het onderhouden en verbeteren van uw lichamelijke conditie. Door bewegen worden hart, longen, spieren en gewrichten geprikkeld om sterker te worden. Bewegen draagt bij aan het verminderen van het vetpercentage en aan het verlagen van het cholesterolgehalte in het bloed. Hierdoor nemen het risico op hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of beroerte, en de kans op suikerziekte (diabetes) af.

Naast de algemene positieve effecten, heeft bewegen voor mensen met een reumatische aandoening ook belangrijke effecten op de botten, gewrichten en spieren. Bewegen houdt de botten sterk omdat het botontkalking (osteoporose) tegengaat. Ook houdt het de gewrichten soepel en versterkt het de spieren. Bewegen is dus goed voor de gezondheid, is niet schadelijk voor de gewrichten en kan klachten ten gevolge van de gewrichtsontstekingen verminderen.

Kies wel een vorm van bewegen die u leuk vindt en die bij u past. Dat maakt het in moeilijkere perioden makkelijker vol te houden.

Denk ook eens aan bewegen in groepsverband, dat kan namelijk heel motiverend werken. Behalve georganiseerde activiteiten is het inpassen van meer beweging in het dagelijks leven een eenvoudig maar goed middel. Wat minder de auto nemen, een extra rondje met de hond lopen of een stevige wandeling maken zijn prima manieren om meer te bewegen.
Er zijn dus veel beweegactiviteiten die u kunt ondernemen. Vraag bij twijfel omtrent de goede keuze voor een activiteit uw reumatoloog of fysiotherapeut/oefentherapeut om advies.

Beweegtips

  • Luister naar uw lichaam;
  • Bouw de duur, intensiteit en frequentie van uw beweegactiviteit geleidelijk op;
  • Neem de beweegactiviteit op in uw weekschema;
  • Draag geschikte kleding, zoals schoenen met schokdempende zolen.

U kunt bij het Reumafonds de brochure Bewegen downloaden via www.reumafonds.nl of per post bestellen en/of de brochure Mijn beweegboek – Bewegen als je reuma hebt per post bestellen.

Bijlage Bewegen met een reumatische aandoening